laatste dag Nieuw Zeeland... - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Jildau Kleijer - WaarBenJij.nu laatste dag Nieuw Zeeland... - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Jildau Kleijer - WaarBenJij.nu

laatste dag Nieuw Zeeland...

Blijf op de hoogte en volg Jildau

07 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, New Zealand

Na 6,5 weken reizen in dit geweldige land is het vandaag alweer de laatste dag.. Ik ben weer terug in Auckland en dat voelt wel een beetje gek! 6,5 week geleden begon ik mijn reis hier en wist ik nog niet wat me te wachten stond en nou is het alweer voorbij! Heb echt een fantastische tijd gehad hier, veel gave dingen gedaan en leuke mensen ontmoet, natuurlijk ook wat baal momenten gehad.. maar ach dat hoort erbij. Ik kijk ook heel erg uit naar het volgende avontuur; Indonesie! Zal waarschijnlijk wel een cultuur shock worden haha, want hier in in NZ is alles schoon,goed geregeld en ze spreken er engels.

Ik was gebleven in Queenstown. De laatste avond in queenstown moest natuurlijk wel in stijl worden afgesloten en dus opstap! Volgende dag bijna de bus gemist... dit was het moment dat ik besloot nooit met met een kater in de bus te stappen, wat een drama. Gelukkig was het wel een mooie rit van Queenstown naar Dunedin! Dwars door de bergen. De chauffeur vertelde dat LOTR 2 hier opgenomen was en dat het gedeelte dat de orks achter Frodo aan zaten... dus ik goed naar buiten kijken maar nee herkende niets ;)

In Dunedin aangekomen heeft de aardige chauffeur ons een rondleiding gegeven en konden we op een uitzicht punt de stad en de zee zien liggen. Ik dacht dat Dunedin een klein gezellig stadje was maar dat bleek niet zo te zijn :p Het is de grootste studenten stad van NZ dus ik voelde me er wel thuis! Het bleek ook nog eens ORI week te zijn een soort van keiweek voor de beginnende studenten. Dat was super gezellig! Bij de universiteiten waren veel activiteiten, bandjes speelde op het gras, er waren marktjes en er waren gratis spullen en eten, vooral dat gratis was erg leuk :) Dus wij de hele tijd de gratis dingen bijlangs en alle gratis activiteiten meegedaan. Vroege ze op een geven moment aan ons; are you exchange students because of your accent? uuhm ja hoor..!
Ook savonds was er het 1 en ander te beleven voor de studenten, maar helaas pindakaas koste het feest en de concerten 40 dollar. We zijn nog wel naar een bar geweest waar iedereen heen ging en het was best wel leuk om niet tussen allemaal backpackers te staan! De volgende avond hoorde we via via dat er een housefeest ergens was in een studenten huis. Toen we daar aankwamen leek het wel op project X feest haha. Allemaal jongeren overal op straat drinken en het hele huis stond vol met dansende mensen, politie op straat stond een beetje mee te lachen.

Naast de student uithangen hebben we Dunedin nog wat verder verkent, je hebt er namelijk de stijlste straat van de wereld! en ja die was best stijl, nog een hele klim op boven te komen. Ik zal er al aan te denken wat een ramp het moest zijn om hier naar boven te fiesten, komt er opeens een auto aan! nou dat is wel een goede hellingproef...
Dunedin staat verder bekend om zijn schotse invloeden, er zijn veel oude mooie gebouwen en het treinstation in 1 van de meest gefotografeerde gebouwen van het zuiden. Je kunt er ook de chocolade fabriek bezoeken, dit was vooral grappig omdat je een stom mutsje op je hoofd moest hebben en je veel chocolade kreeg. Maar de rondleiding stelde niet zoveel voor en je kon de vrouw niet verstaan door het lawaai van de machines. Het allerleukste aan Dunedin vond ik de wildlife tour! Met een busje gingen we de otago peninsula op, een schiereiland aan de kust.
We probeerden eerst albatrosses te spotten. Jammer voor ons waaide het niet hard genoeg en hebben we er maar 1 gezien, het zijn echt reuzachtige vogels! en ze omdat zulke grote vleugels hebben kunnen ze alleen maar vliegen met wind. Hierna gingen we meer de heuvels en het strand op en het werd heel erg foggy, beetje jammer van het uitzicht maar wel goed om wildlife te spotten want de dieren houden meer van slecht weer! We hebben op de rosten weer seals gespot, we konden de veel dichterbij komen dan andere keren en er zaten echt 1000 seals op de rotsen en heel veel kleintjes! Zo grappig om ze te zien spelen in het waren en hupsen over de rotsen. Op het strand hebben we een paar zeeleeuwen gezien, er kwam ook 1 vanuit de zee gezwommen over het strand een paar meter voor ons! Die beesten zijn echt massive, ik vond het wel een beetje eng haha en de gids van ons maar lachen en steeds maar achter dat beest aan lopen. Op het strand en gras komen ook veel pinquins voor, in het begin leken het gewoon standbeelden want ze stonden gewoon stil maar toen ze gingen bewegen was het een hilarisch gezicht, gewoon een paar meter voor je neus kwamen ze aangewaggelt.. denk dat dit wel het leukste moment van de dag was! zo cool om pinquins te zien.

De volgende dag vroeg opgestaan want een dagtrip catlins stond op de planning. Dit is het zuidelijkste punt ongeveer van nieuw zeeland. Via deze hele kustlijn reden we naar invercargill. In het zuiden was het best koud, vooral door de harde wind maar het was erg super mooi! prachtige stranden en kliffen. We hebben veel wandelingen gemaakt hier over het strand en door het regenwoud en 1 vd mooiste watervallen gezien. Ook konden we hier weer wildlife spotten. We kwamen niet zo dichtbij als de andere dag maar de pinguins waren weer leuk! Onze bus chauffeur gad verteld dat de zeeleeuwen wel 20 km per uur konden rennen, nou dat geloof je eerst niet als je die lompe beesten ziet, ze chillen alleen maar op het strand. Voor de veiligheid mochten we niet minder dan 10 m bij ze in de buurt komen en mochten we niet tussen de zeeleeuwen en de zee in staan, otherwise you are a flat person. Oke nou we wouden liever geen dubbeltje worden dus bleven we maar wat uit de buurt van ze, want ze zijn echt mega groot. Een paar zweedse jongens trokken zich hier niet veel van aan en vonden het grappig op de beesten uit te testen, hierdoor werden ze opeens agressief en hebben we gezien dat ze wel echt konden rennen...

Savonds kwamen we laat aan in invercargill, deze stad is ook niet echt een bezoek waard, was er namelijk erg saai en het regende. Volgende dag weer vroeg op om naar de milford sound te gaan! Dit is naast de doubtful sound de enige fjord die je kunt bezoeken en is ook de bekenste. Het Fjord land national park is het grootste nationale park van NZ en ook het natste. Er is veel regenwoud omdat het er zoveel regent. In het fjord land kun je aan aantal mooie wandelingen maken en verder is per helikopter de enige mogelijkheid om dit park te zien. Ze hebben welgeteld 1 weg naar de milford sound gemaakt met een aantal stops omdat deze weg al super mooi is! Helaas regende het bij ons en verpeste de wolken het uitzicht een beetje maar alsnog was het een super mooie route om te rijden. We zagen superveel watervallen lhangs de bergen lopen en op een geven moment sneeuwde het zelfs!! Het was ook best wel koud.. dacht ik de winter te ontlopen in Nederland! We maakten een bootcruise door de milford sound en gelukkig klaarde het na een half uur wat op, maar doordat het veel regent zie je ontzettend veel watervallen! In het begin besef je niet zo goed hoe indrukwekkend het eigenlijk is.. je zit gewoon wat op een boot beetje door de bergen te varen, maar dan zie je de andere boten en besef je pas hoe klein die boten zijn in vergelijkig met de bergen en overal waar je kijkt zijn wel 10 watervallen.

In Te anau ben ik van de bus gestapt omdat ik graag de kepler track wou lopen, dit is weer een 3 daagse wandeling door de kepler mountains van de fjord land national park. Ik had geen tickets voor de hutten dus zou gewoon 1 dag lopen. Ik zou met de watertaxi naar de overkant van het meer gebracht worden zodat ik niet het hele stuk langs het meer hoefde te wandelen. Maar toen ik er sochtends vroeg aankwam wist hij niet of hij wel ging vertrekken vanwege de harde wind.. en we mochten sowieso de mount luxmore niet op omdat het veel te hard waaide... nee heb ik weer dacht ik, dat was nou juist mijn doel! rot wind. Gelukkig wou de watertaxi nog wel proberen het meer over te steken, zou maar 10 min duren.. maar pff wat een rit, botsen op de hoge golven, nog net niet misselijk geworden. Vol goede moed ging ik wandelen en ach misschien zou ik de berg nog wel opgaan :) Eerst was er een pittige klim door het regenwoud maar daarna hield het regenwoud op en kreeg je echt een klap van de wind, het waaide echt ontzettend hard! Samen met een duitse man zijn we doorgelopen naar de luxmore hut, paar keer bijna weggewaaid en verzuurde benen maar we waren er! Je had een prachtig uitzicht op het meer Te anau en de kepler mountains en omdat het gesneeuwd had de vorige dag zag je veel besneeuwde toppen, dat was echt gaaf. Veel mensen hadden geprobeerd de luxmore summit te lopen vandaag maar iedereen was teruggekomen omdat het niet te doen was, toen besloot ik het ook maar niet te doen en omdat de watertaxi sowieso niet terug ging moest ik nog 3 uur lang om het meer heen lopen :/. Boven op de berg was ik nog een jongen tegengekomen die ik in het noorden eiland in de bus had ontmoet! heel toevallig want Te anau is niet een echte stop. We besloten dat we na deze pittige tocht goed eten hadden verdient en vooral vlees dus zijn we lekker uit eten gegaan. Vlees hier is super duur en ik ben bijna vegetarisch geworden :p
De volgende dag was het wel weer mooi weer en besloot ik maar weer op een paard te stappen want dat was me best goed bevallen :D Voor de 2e keer reed ik als penny meisje door de vallei van te anau en door het mooie weer hadden we een goed uitzicht op het meer en de bergen om de vallei heen. Wat ik even vergeten was dat je van paardrijden ook enorme spierpijn krijgt in je bovenbenen en kont... hier had ik al pijn door de wandeling dus de komende dagen heb ik niet soepel meer gelopen :p
Vanaf Te anau kwamen we laat aan in Queenstown en was tocht echt mijn laatste avond aangebroken! Ik heb mijn allerlaatste fergeburger gegeten op het strand en die smaakte erg goed :D

Na queenstown stond lake tekapo op de planning, iedereen in de bus een dikke kater van queenstown haha. De rit na lake tekapo toe was misschien nog mooier dan lake tekapo zelf, we hadden blauwe lucht en reden langs de mc kenzie vallei, dit was gecreerd door de gletsers en de iijstijd lang geleden. Hele bruine droge vallei met een aantal superblauwe (gletser) meren en bergen op de achtergrond. Dit gaf een heel mooi beeld, vooral het blauwe water met een witte mount Cook op de achtergrond. Mt Cook is de hoogste berg van NZ, samen met wat andere van de bus hebben we een wandeling gemaakt in het nationale park. We hadden de harde wind weer meegenomen, hierdoor waren de swingbridges nu wel hele erge swingbridges haha. maar dit was het echt wel waard! met de mount cook op de voorgrond liepen we naar het hooker lake, een gletser meer waar nog allemaal ijsblokken in dreven.

In christchurch aangekomen was er niet veel meer te zien, door de vele aardbevingen is de stad nog in puinhoop, het regende ook nog eens de hele dag, dit gaf een erg droevig gezicht. Het was wel indrukwekkend om te zien hoe een aardbeving zo een stad kan verwoesten. Vroeger stond christchurch bekend om zijn engelse invloeden en mooie gebouwen.
Vanaf hier reden we via de oostkust naar de laatste stop van het zuidereiland, kaikoura! In kaikoura kun je walvissen en dolfijnen spotten. Omdat de zee hier heel diep is zwemmen walvissen best wel dicht langs de kust. Naast dat de zee hier erg diep is heb je vlak voor de kust ook hele hoge bergen, dit geeft een heel mooi contrast samen met de blauwe zee. Helaas gooie de harde wind weer roet in het eten en ging de walvis en dolfijnen toer niet door! De buschauffeur bracht ons hierdoor naar een uitkijk punt en naar de peninsula, hier hebben we langs de kust van de peninsula gewandeld en weer langs de seals! kan inmiddels geen seal meer zien haha. Het hostel had een grote tuin, veranda en een BBQ! de buschauffeur had een bbq geregeld voor ons, dat was erg gezellig!
Ik zou hier gelukkig 2 dagen blijven en had al uit voorzorg me sochtends ingeschreven voor de whale watching tour omdat ik hoorde dag iedereen moest kotsen op een boot, zeeziek zijn en ik gaan goed samen en sochtends zou de zee rustiger zijn. Het waaide de volgende dag weer erg hard en ook al om 7 uur sochtends was er een stong seasick warness! Nooo... ik besloot alsnog maar te gaan, 2 pillen genomen, gekke bandjes om mijn pols gehuurd en achterin de boot gebleven. iedereen om me heen moest overgeven want de golven waren hevig maar ik niet:D. Was een gave ervaring om walvissen in het echt te zien! Het uitzicht op de zee, kustlijn en bergen op de achtergrond was ook super tof. We hebben ook nog veel dolfijnen gezien langs de boot springend.
De volgende dag waaide het nog harder.. en moesten we op de ferry terug naar het noorden eiland. Ik dacht nog ach de ferry is zo'n grote boot dat komt wel goed.. maar pfff die rit was eigenlijk nog heftiger, ging goed op en neer. De 3 dagen erna is de ferry rit ook gecancelled hoorde we vanwege het slechte weer.
De rit terug naar auckland was best saai, lange dagen in de bus en door de regen beetje in het hostel gezeten. Ik heb nog wel even iets van Wellington gezien omdat ik nog helemaal niets gezien had van de hoofdstad! Ik ben de mount victoria opgeweest, bovenop had je een mooi uitzicht over de hele stad en kust en ook ben ik naar het museum geweest.

Vanavond vlieg ik alweer naar Java. Heb erg veel zin in dit nieuwe avontuur!

Liefs Jildau

Ps; fotos heb ik toegevoegd op Facebook, uploaden hier gaan erg langszaam dus geen zin om het nog een keer te doen :p











  • 07 Maart 2014 - 11:25

    Jan Kleijer:

    Lieve Jildau,
    Mooi verslag van brak, wandelen,natuur ,zelfs paardrijden!en museum bezoek! Als je Google de plekken bekijk waar jij bent geweest dan zie hoe overweldigend het landschap is. Geniet ervan en alvast een goede reis naar Java/Bali.
    Liefs Vaders en Moeders!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, New Zealand

Mijn eerste reis

Reizen naar NZ en Indonesie

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2014

laatste dag Nieuw Zeeland...

19 Februari 2014

zuidereiland!

02 Februari 2014

Kia ora!
Jildau

Op reis naar NZ en Indonesie

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1333
Totaal aantal bezoekers 5303

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 18 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: